Gry z perspektywą pierwszoosobową były prawdziwym przełomem dla branży gier wideo. Dzięki niej, gracz
[…] mógl lepiej wczuć się w postać, której poczynaniami kieruje. źródło
Gry-online.pl. Słownik gracza. gryonline.pl [online].
źródło: http://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=67Wraz z rozwojem sprzętu twórcy coraz częściej sięgali po perspektywę pierwszej osoby, najczęściej wykorzystując ją w RPG-ach […] Dopiero początek lat 90. przyniósł prawdziwy przełom: id Software wydało Wolfenstein 3D, grę wyznaczającą standardy gatunku. źródło
źródło: http://www.eurogamer.pl/articles/2014-10-23-40-gier-ktore-napisaly-historie-fps-ow?page=2
Jednak dopiero
wydany w 1993 roku Doom (oficjalny zapis: DOOM) zrewolucjonizował nie tylko gatunek strzelanin, ale także rynek gier komputerowych pojmowany jako całość. źródło
źródło: http://www.eurogamer.pl/articles/2014-10-23-40-gier-ktore-napisaly-historie-fps-ow?page=3
Gry z widokiem FPP charakteryzuje wyświetlany w rogu ekranu rekwizyt, którym dysponuje gracz. Najczęściej, choć nie jest to regułą rekwizyt znajduje się w rękach wirtualnej postaci gracza.
Rekwizyty umieszczone w rękach postaci przeszły olbrzymią zmianę od momentu pojawienia się. Początkowo były to jedynie dwuwymiarowe obrazki (sprite), które z czasem wyewoluowały w stronę pełnoprawnych modeli 3d.